Saturday, March 10, 2018

Kielo i vävt tyg

För några veckor sen sydde jag en Kielo i trikåtyg och genast blev jag sugen på att testa den i vävt tyg också. Mönstret är gjort för både vävt och trikå, men de rekommenderar ärmlöst till vävt tyg eftersom ärmen är rätt smal. Jag brukar inte gilla ärmlösa kläder, har lite komplex för mina armar och axlar eftersom jag tycker de är så breda. Jo jag vet, jag har en normativ kropp och allt sånt men komplex har en ju ändå, det är sånt som inte alltid går att förklara utan sitter i huvudet. Men med den här skärningen (heter det så?) så tycker jag det funkar rätt bra! 

I trikå valde jag storlek 10 men till vävt valde jag att gå upp en storlek till nr 12. Storlek 10 i vävt hade nog blivit för liten så är glad att jag gjorde det. Precis som i trikåvarianten kortade jag av den ca 40cm för trekvartslängd. Långklänningar är fint men alldeles för opraktiskt för mig. 

 Flyttade upp slitsen bak lite också för mer rörelsefrihet så det går att ta långa steg. Jag gjorde också bias binding (har glömt det svenska ordet, ändrar när jag kommer på vad det heter) runt ärmhålen och halslinningen istället för att bara vika in. Det var lite klurigt under ärmarna och blev inte helt bra, men jag gillar ändå detaljen med bias binding. 

Jag är ett stort fan av den smarta modellen där banden knyts rund kroppen för att forma klänningen. Precis som jag skrev om min trikåvariant så trodde jag först att det här var en klänning som bara passade modellkroppar men jag tycker faktiskt den passar alla kroppar! Har sett många varianter på internet och banne mig alla är snygga i den. 

Det negativa med att sy svarta plagg är ju att alla detaljer försvinner på bild, men här syns det lite bättre hur den ser ut knuten runt kroppen. Här syns insnitten från ärmhålen ner mot bysten också. Jag gjorde ingen fba vilket jag annars brukar göra för jag kan bara inte förstå hur jag ska göra det på den här varianten av plagg. Tycker det funkar rätt bra ändå! 

Mönster: Kielo från Named Patterns
Storlek: 12
Tyg: vävd viskos
Ändringar: kortade av den 40cm, höjde slitsen, använde bias binding istället för att vika in. 
Fotograf: jag med självutlösare

3 comments:

Unknown said...

Är en bra översättning av Bias binding kanske "kantat med snedslå"? Jag vet inte säkert, men jag tänker att det kanske kan stämma. :)

josefine berglund said...

ajälv håller jag på och stickar en kofta tycker trikån va jättesnygg på dig. vad har du för tips till en nybörjare på stickning och vad e de flesta misstagen du gjort nångång.
ta gärna en kik på min blogg. ha en fin kväll

Elin said...

Jättefin och cool klänning!! Komplex är ju svåra att resonera bort tyvärr.... Fast jag tycker att axlar och armar gör att en ser stark ut!