Friday, October 13, 2017

Kuvertväska

Ni vet såna där val där en person får välja mellan olika grejer, och ibland är den grejer skor eller väskor? Jag skulle definitivt välja väskor. Skor för mig måste vara bekväma och därför hatar jag att köpa nya skor som måste gås in och hålla på. Väskor däremot, det dras jag liksom till... vill alltid ha nya! 

En grej jag saknat i min väskgarderob är en liten typ "finväska" eller aftonväska eller vad det nu ska kallas. Egentligen har den kanske inte saknats eftersom jag verkligen aldrig går ut nuförtiden :P. Orkar inte med klubbar pga utmattning och är ändå en true hemmaräv (saknar dock att dansa!). Händer extremt sällan att vi blir bjudna på stora fester heller, och går aldrig på fina restauranger och sånt. Jaja, OM jag nu blir bjuden på en sån fest som inte innebär att sätta sin kånken ryggsäck i hallen så är jag redo nu! 

Mönstret är Envelope Clutch från Noodlehead. Jag är verkligen ett fan av hennes mönster, de är alltid tydliga i sin beskrivning och lätta att följa. Den här finns med olika val och jag valde att göra den mindre varianten med spetsigt "lock" som verkligen ser ut som ett kuvert. 



En av de bästa grejerna med mönstret tycker jag är att det följde med instruktioner på hur man gör fack för kort! I såna här små väskor kan det ju vara skönt att inte ha hela plånboken med sig utan bara de viktigaste korten. Jag valde att göra korthållaren för den större varianten av väska med dubbla rader, men gjorde den lägre så att den passar i den lilla väskan. 

Det bästa med just den här väskan är annars fodret! ÄLSKAR det här tyget! Det är ett Liberty of London tyg som jag faktiskt fick i födelsedagspresent av några vänner. Kvaliten är inte den vanliga cotton tana lawn som jag annars förknippar med Liberty of London utan en lite tjockare bomullskvalitet, lite som quilting cotton. 

Yttertyget är Oilskin från Merchant and Mills, också ett helt fantastiskt tyg. Det är inte svart utan mörkt mörkt grått och vaxat så att det står emot regn. Det enda negativa med vaxat tyg är att det blir oljigt överallt efter... Golvet var helt halt när jag klippt ut delarna (klipper alltid ut på golvet) och när jag en gång glömde sänka värmen på strykjärnet blev tyget nåt så fruktansvärt varmt så jag brände mig på det. I övrigt - fantastiskt tyg. 

Den enda ändringen jag gjorde från mönstret var att jag satte flärparna för väskremmen ovanför delningen på baksidan istället för under. Och så gjorde jag två, jag ville ha axelrem istället för sån liten ögla att ha runt handen.

1 comment:

Brita said...

...man ska aldrig säga aldrig....och plötsligt händer det...nu när "party väskan" är klar kanske inbjudningarna droppar in :) Jätte fin...