Tuesday, September 26, 2017

Den Perfekta Grå Baskoftan

Ni vet de där plaggen som när de hamnar i en garderob skapar känslan "hur har jag någonsin kunnat leva utan detta plagg!". Det här är en sån kofta! Ja alltså självklart kan jag leva utan den men ni fattar vad jag menar (hoppas jag). Det är helt enkelt Den Perfekta Grå Baskoftan. 

Ni som läst den här bloggen ett tag vet att jag har ett favoritmönster framför alla andra när det gäller koftor: ja jag pratar förstås om Slanted Sleeven. Jag tror att detta blir min femte variant av det mönstret och det är med största sannolikhet inte den sista. Det här mönstret är helt klart klurigt att förstå sig på men väl värt det om en tar sig igenom den första biten bara. 


Den är axeln ger perfekt passform! Faktiskt nästan lite magisk, när jag stickade min indigoblå variant hade jag med den på en stickträff och jag tror den satt bra på 3 eller 4 olika personer där som alla hade helt olika kroppar (tex längd mellan 152 och 180cm). Så slut på rant om magisk passform, tror ingen missat att jag gillar det här mönstret.

 Till denna femte Slanted Sleeven valde jag att göra en längre variant. Jag stickade helt enkelt bara på en bra bit längre än mönstret anger. Som ni ser skulle jag kanske behövt göra lite ökningar för att den ska sitta bra över höfterna, det glipar rejält i de nedersta knapparna. Eftersom jag bara har koftor öppna (utom ev när det är svinkallt och då under jackor) så gör det mig ingenting, jag vill hellre att den är snygg när den är öppen.


Längst ner stickade jag en bred resår, tycker det är fint. Svintråkigt att sticka men värt det!
Knapparna kommer från Tant Kofta och är ännu finare i verkligheten, som små svarta blanka godisar. Om nu godis är svart och blankt?

Som ni ser på bilden råkade jag sticka ärmarna i 2:2 resår och nederkanten i 1:1 resår, men resår är så fruktansvärt trist att sticka så de fick vara olika. Ärmarna blev också lite långa när jag blockade koftan, men det är rätt mysigt med uppvikta ärmar också. 

 I ryggen ska det egentligen vara ett stycke bred resår men jag ville inte ha en markerad midja så jag hoppade över den.

Så garnet! Jag har nyligen upptäckt det här märket, De rerum natura. Det är ett franskt märke som vad jag vet bara säljs hos Makeri 14 i Stockholm (i Sverige alltså) men som jag hoppas att någon mer svensk butik snart tar in! Jag stickade i Ulysse som är ett franskt merinogarn. Det är mjukt men samtidigt rustikt och har fina grå nyanser = något jag alltid är på jakt efter. För mig som är hyperkänslig med garn som kliar (förmodligen delvis översensibilitet pga adhd) är det ändå på gränsen till vad jag klarar. I början av sommaren när koftan var klar trodde jag att den kliade för mycket och blev besviken. Men nu när det är kallare ute testade jag igen och nu funkar det! Har använt den flera gånger och det funkar jättebra, hurra!

Jag beställde garnet direkt från De Rerum Naturas egna hemsida, tog lite tid att få det men var smidigt annars. Hos Makeri 14 finns det inte på hemsidan men jag tror det går att maila för att köpa. 
Uppdatering: fick en fråga om hur många nystan det gick åt och jag köpte 7st men fick nästan ett helt nystan över. 




6 comments:

Kattis said...

Vilken härlig kofta, och betydligt längre än mönstret. Ser mycket finare ut såhär! :-)

Julia said...

Så himla himla fin!

Eva Maria said...

Hej! Otroligt fin. Så fin att jag nu köpt mönster och tänker titta in på Makeri 14 nästa gång jag är i Sthlm, hehe :)
Den breda resåren nederst var verkligen riktigt snygg, men ser jag rätt att den är stickad i enkel resår (1r 1a) och att resåren på ärmarna är i dubbel?
Hälsningar Eva

Clara said...

Eva Maria: haha japp det stämmer, det beror endast på klantighet och trötthet från min sida... men tycker resår är sååå tråkig att sticka så det fick vara så :). Hade egentligen tänkt 1:1 resår på armarna också men men nu blev det såhär istället!

Eva Maria said...

Tack!
Den klantigheten var genial, blev en snygg detalj tycker jag :) Glömde fråga också om du kommer ihåg hur många nystan som gick åt när du gjorde den så lång?

Clara said...

Eva Maria:
haha tack! Ja och det är på sätt och vis bra för jag gillar utseenden av 1:1 ribben i nerkanten men på ärmarna är det viktigare att den drar ihop sig och sitter tätt och det gör 2:2 ribben bättre :)
Jag köpte 7 nystan men fick ett nystan över, uppdaterade inlägget och skrev till det.