Monday, July 17, 2017

En kanin till Signe

Som jag skrivit om tidigare så börjar det komma bäbisar i vår bekantskapskrets, himla kul! Hittills har det faktiskt bara varit vi som fått barn bland våra nära vänner, så blir det väl när man med storstadsmått mätt får barn tidigt (25 i Göteborg räknas som ungt att bli mamma).

Jag har varit sugen på att sy mjuka djur och tog tillfället i akt att sy den här gulliga kaninen som Willowynn gjort mönster till. Nu var det längesen jag sydde den (så blir det när saker ska bli presenter och inte får bloggas förrän tex en bäbis är född) så jag har glömt vad jag egentligen tyckte om att sy den. Men jag har för mig att det var kul och ett bra mönster :). Dock att jag tog helt fel färg på tråden, men det är ju bara mitt fel.

Tyget är ett halvlinne som jag hade liggande hemma och som jag färgade med tepåsar för att få det kritvita att bli en mjukare nyans. Tycket tefärg på nallar och kaniner blir väldigt fint faktiskt! I öronen är det små spillbitar av Liberty of London som fick komma till användning.

Jag gillar när djur och dockor har lite rosiga kinder men har inte hittat särskilt många beskrivningar av hur en ska gå till väga för att få det där rosa. Själv brukar jag ta lite av mitt eget rouge men det har en tendens att försvinna efter ett tag och behöva bättras på. Hur gör ni?

7 comments:

Fanniez said...

Vad söt! Den måste jag göra någon gång av mina tygrester. När jag virkade amigurumi-figurer kommer jag ihåg att jag använde en rosa tushpenna försiktigt för att få till rodnande kinder. Det kanske är något att testa?

Marika said...

Du milde, så söt!

Anna Martina said...

Jättesöt!

Annika said...

Det här var en jättefin kanin som säkert kommer bli uppskattad!
När jag syr Tilda- änglar brukar jag måla kinderna med en röd blyertspenna,den ska helst vara trubbig för bästa resultat.

Caroline said...

Åh Vilken otroligt välgjord kanin, jag blir inspirerad att kanske själv också göra några egna mjukis djur! Men måste ärligt säga att jag är lite rädd att det kanske inte blir så bra som jag tänker haha . Men man måste ju prova för att lära sig :)

Efwa - Medea said...

När jag syr waldorfdockor och vill att kinderna ska få lite rosa färg målar jag lite lätt med vaxkritor. Blir det för mycket gnuggar jag lite och det mjukas upp lite. Det är ju också lätt att måla på lite om det slits bort.

Anonymous said...

Aiiijjjj, hvor er den dog sød!!! Det allerfineste krammedyr!! Mange sommerhilsener fra Grete