Sunday, June 4, 2017

En lång bomberjacka


Så jag sydde en kort bombarjacka förra våren som jag sen sålde nyligen, korta bombarjackor må vara snygga men det passade inte i min garderob. Jag gillar långa jackor. Lösningen: en lång bombarjacka såklart! 

Jag använde mönstret till Rigel bomber men förlängde den en bra bit. Ställde ut den lätt, bara pyttelite, i varje sida för att den ska gå att röra sig i. Sen höjde jag halsen lite också, orginalmönstret har väldig v-ringad front och då måste jag hela tiden tänka på vad jag har på mig under = alldeles för opraktiskt. Jag gillar praktiska saker. 

Yttertyget är bomullstwill från Gårda Textil och fodret är prickig jersey från Stoff och Stil. I ärmarna har jag vanligt glansigt viskosfoder. En nackdel med jackan är att den kryper upp mot benen, och först hade jag en tanke om att byta ut jersey-fodret mot glansigt foder. Dock så är själva infodringen i jackan så bred att det framförallt är den som gör att det kryper uppåt, så jag bestämde mig för att låta det vara. Det stör mig lite men går att leva med. Andra kappor jag sytt har inte haft det problemet oavsett foder, men å andra sidan har det varit rejält mycket mer vidd i dem. Syr jag en till sånhär jacka så får jag fundera på hur jag ska lösa det. 

Här syns ringningen mer tydligt. Jackan (eller heter det kappa när den är lång?) blev klar tidigt i våras, i mars någongång, och jag har använt den en hel del. Jag känner mig både snygg och avslappnad i den vilket är vad jag vill uppnå med kläder.

Fickorna glömde jag ta en detaljbild på men det är stolpfickor gjorda enligt Rigel-mönstret, dock med något större fickpåsar (för stora fickor är alltid bra liksom).

1 comment:

Silvia said...

I like that! It looks very nice on you and it's a great shape for a jacket. Plus that lining is adorable. Nice.