Wednesday, January 20, 2016

Héla på stickorna


För ett tag sen började jag sticka på en Héla i Lettlopi, men nej det gick inte. Alldeles för stickigt för mig, hur gärna jag än vill kunna ha såna garner (de har ju så många fördelar!) så är jag för känslig. Så jag repade upp och gav bort garnet till en kompis. Istället köpte jag Peruvian Highland wool och nu stickar jag en Héla i det istället. För en Héla vill jag sticka, tycker den är så fin! Min är väldigt inspirerad av Maria Carlanders variant i grått vitt och mörkgrått.


Nu måste den dock vila lite, irriterande nog tog det grå garnet precis slut. Ett nystan till behöver jag innan jag kan fortsätta.

Eftersom jag stickar i Worsted garn istället för Bulky som Héla är skriven för så har jag gjort en del ändringar. Följer i princip Riddaris mönster och anpassade okets diagram för att passa Riddaris minskningar. Och så har jag lagt till lite mönster längst ner på kropp och ärmar för att jag tycker det är fint.

9 comments:

Anonymous said...

Tröjan ser ut att bli jättefin! Jag är själv lite sugen på en islandströja och funderade på Lettlopi, men blev betänksam när du skriver att du tycker det är stickigt. Hur mycket skiljer Peruvian Higland Wool i grovlek från Lettlopi? Och kan du förklara det där med Bulky och Worsted?

Unknown said...

Det är samma här stickigt med lettlopi men älskar mönster med islandströjor...så vad ersätter man det med ??Med vänlig hälsning Karina

Anonymous said...

Så fin tröja Clara!
Själv är jag ganska okänslig mot grov ull, men jag tycker du skriver så fint om den här normen att man "ska" tycka om det no matter what. Du är ett föredöme för de som har känslig hy, hallå det är ju ingenting man väljer ��
Tack för din fina blogg! /Carin

Anna said...

Hej Clara!
Vilken fin tröja. Jag vet inte om du har lust eller möjlighet, men det hade varit lärorikt och inspirerande för en stickamatör att få se instruktioner i hur en stickar med flera garner samtidigt, mönsterstickning kanske det heter :) En video kanske? Skulle du tycka det vore roligt/givande?
/Anna

med nål och tråd said...

Så himla fin! En riktig gosig tröja som man vill sitta uppkurad i soffan med en kopp te i.

Clara said...

TygochGarn: Pervuvian är precis samma tjocklek som LettLopi, väldigt bra! De är alltså båda två i Worsted-weight, som är ett sätt att dela in garner i olika tjocklekskategorier. Bulky är tjockare garner än Worsted.

Karina: jag kan rekommendera Peruvian, även om det inte är lika slitsarkt som LettLopi.

Carin: vad glad jag blir!

Anna: Ja jag kan göra ett försök, men det är sånt som är lättare att visa i film tror jag och det är ett medie jag inte alls behärskar :)

Ac said...

Hej! Jag har en stickfråga gällande mönsterstickning. Hur hårt/löst ska man spänna mönster trådarna och hur långt kan de löpa så att säga, på avigsidan? Skulle gärna se en bild någon gång på avigsidan på en av dina mönsterstickade koftor! Superfin i vilket fall! /Anna Clara

Ac said...

(Mönstertrådarna)

Wallinskaya said...

Du som har så bra koll, kan du inte göra en lista på garn som inte kliar och sticks? Jag är också superkänslig.