Sunday, October 11, 2015

Enkla halvvantar "från fingrarna och ner"

Det här är de enkla halvvantarna jag stickar på just nu. För rätt länge sen så fick jag fem supersöta små gradient-minihärvor av Stickpodden-Elin i ett garnbyte och sen har de bara legat i garnskåpet och varit gulliga. Tills nu! Det kändes som perfekta projektet för mig som bara tvivlar och velar. Enkla halvvantar i fint garn är aldrig fel. För att verkligen uttnyttja allt garn bestämde jag mig för att testa att sticka från "fel" håll, alltså från fingrarna och ner. Det var faktiskt inte krångligt alls.

Ska beskriva litegrann hur jag gjorde tumkilen. Min halvvante har ungefär 52m, lite färre upptill vid fingarna och fler där armen är större men så är ni med på ungefär hur många maskor jag har.
När jag kom till stället som jag ville ha tummen så maskade jag av fem maskor. På nästa varv lade jag upp 13m på det stället (med knitted cast on), så att det blir ett hål för tummen.
Sen minskade jag på precis samma sätt om det vanligtvis ökas på tumkilar, alltså i var sida om kilen (sätt gärna en markör på var sida om de 13m så vet du att du ska minska innanför dem). Jag minskade på vart 4:e varv 4ggr = 5m innanför markörerna vilket är lika många som jag maskade av tidigare. Klart! Sen har jag bara stickat på i slätstickning på mudden och ökat då och då i takt med att armen blir större.

4 comments:

Anonymous said...

Vet du att jag följer din blogg sedan en evighet tillbaks men själv kan jag varken virka eller sticka. Är det inte mystiskt? Jag fascineras oerhört av det fast jag inte kan. Sedan skriver du så bra.

Förresten. Jag har ett skitbra tips till dig!
Om man som jag, är tokig i märkesvaror och kvalitet, finns det en undersökningssite, där man gör undersökningar som man får betalt för i form av poäng som man sedan kan shoppa för. Allt från Kay Boyesen till KitchenAid produkter finns. Perfekt för såna som mig som inte riktigt har råd att köpa sånt annars. Prylarna man plockar ut blir alltså helt gratis! Jag hittade länken här. Där står all info man behöver veta. http://goo.gl/BepLJk

Linnéa said...

Vilken härligt garn! Föredrar du att sticka nerifrån-och-upp eller uppifrån-och-ner när du stickar halvvantar?

Unknown said...

Smidigt! Hur fina som helst! Hur gör du vid tummen sedan? Plockar du upp eller kan man sticka tummen för sig och sedan sätta ihop den med resten av vanten innan man stickar kilen? Blev så sugen att prova :)

Kajsa said...

Hahaha, inte alls uppenbart att du antingen arbetar eller är sponsrad för denna undersökningssite?! Tipset känns väl inte helt klockrent för att passa just Clara, utifrån hennes blogg. Och vad får du ut av att läsa en blogg om stickning när du inte ens är intresserad? Dessutom är du anonym? Bra försök men du är knappast trovärdig.