Tuesday, June 30, 2015

Portside duffelväskor

För drygt ett år sen hade vi inbrott i vår källare och alla våra resväskor blev stulna. Tjuvarna fyllde dem med grejer, men vi har verkligen ingen aning om vad de tog eftersom vi inte saknar någonting. Men hälften av allt är borta, så en kan säga att de hjälpte oss med en behövlig förrådsrensning! Väskorna saknar vi dock, så jag bestämde mig för att sy var sin väska till mig, Astrid och Andreas. Vi åker mer bil än tåg (tyvärr, men praktikaliteten med bil vinner med sjukt barn och utmattad moder) så tygväskor är ändå bättre än rullväskor. 

Astrids väska skrev jag Astrid på, enligt den här beskrivningen
Själva väskorna är gjorda enligt Grainline studios mönster Portside travel set. Gillar det jättemycket! 

Det enda jag ändrade mot mönstret är att jag la till två innerfickor i varje väska, bara genom att lägga på dem utanpå fodret. Och så sydde jag egna remmar istället för att köpa färdiga eftersom jag ville ha remmar som exakt matchade väskorna. 

Supernöjd! Men att göra tre stycken samtidigt var inte jättekul om jag ska vara ärlig, särskilt som mellanlägget jag använde var så stadigt att jag fick ont i fingrarna. Kan verkligen rekommendera mönstret men sy inte tre stycken! Plus att de blev lite dyrare än vad jag tänkt eftersom alla små delar och dragkedjor alltid kostar mer än vad jag tror.

Tygerna jag använt är Jakten från Almedahls till Astrids väska, Mitt Zoo av Fristedt (tror jag, det är ett gammalt lakan) till Andreas och ett Josef Frank tyg som Almedahls tillverkar till min. Mönstret säger att det går åt en meter av det tyget men det räckte med en halvmeter (Josef Frank tyget hade jag bara en pyttebit av så fick skarva kortsidorna för att det skulle räcka).

10 comments:

Karin -lär mig sticka, sy och virka said...

Så himla fina de blev! Vi fick också ofrivillig förrådsrensning för ett par år sedan och tjuven var vänlig nog att lämna pappas svindyra slipmaskin som vi lånat samt makens cykel och istället tog hen bara med sig skräp. Men det är såklart rätt trist ändå.
Men hur som helst - supersygga väskor!

Virresstickning said...

Åh, kanonfina väskor!

Form&Känsla said...

åh, så fina! En sån skulle jag också vilja ha! Får försöka sy en.

Anonymous said...

Så fina väskor och kappan i föregående inlägg är också superfin. Du är vekligen duktig att sy!
Iréne i V-ås

Anonymous said...

Vad roligt med egensydda väskor. Det är annat det än vår familjs - bara reklamväskor, för all del väldigt praktiska men väldigt opersonliga. Dina väskor är ursnygga!

Sylvia said...

De var kjempefine!!!
Så flink du er.

med nål och tråd said...

Vilka snygga väskor! Jag blir sugen på att sy en fast jag inte behöver någon

Ninni said...

oj vilka fin fina väskor!!! älskar tygerna du använt!

Emmas dagar said...

Åh! Väskorna är ursnygga!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.