Friday, March 6, 2015

En genomtankt stash del 1

Sen jag började sy har jag hittat en hel del nya sybloggar att följa, och faktiskt främst engelskspråkiga sådana. En av de jag gillar bäst är Craft session, hon syr både superfina grejer till sig själv och till sina barn och så skriver hon dessutom väldigt vettigt om olika tankar kring hantverk. Senaste året har hon skrivit en del inlägg på temat Stash Less, vilket inte handlar om varken köpstopp eller utrensning utan om att skapa en genomtänkt stash (vad är egentligen det motsvarande svenska ordet?). Det är något jag själv funderat mycket på senaste tiden, jag märker att min stash växer men att jag samtidigt inte har något garn som jag vill använda. Det klassiska överfull garderob men inget att att ha på sig, fast med garn och delvis tyg i detta fall.

Köpstopp tror jag inte på för min del. Jag köper inte mer än vad min budget tillåter och jag har inte heller undangömda kassar på olika ställen i lägenheten. Snarare är det så att jag kanske köper fel saker vid fel tillfälle. Plus att jag märker att ju längre garnet ligger i skåpet desto mindre sugen är jag på att sticka av det. Istället köper jag nytt spännande garn. Samtidigt gillar jag att ha en stash att gå till när andan faller på. Fin balansgång det där!

Mitt mål är att ha en halv billy med garn och en halv billy med tyger. Det känns lagom för mig, och det är viktigt att det som ligger där är rätt.  Får se hur det utvecklas i framtiden!

11 comments:

Emilia said...

Jag har dels som mål att sluta fjutthandla garn - nåt snyggt enstaka nystan här och där, som på sin höjd kan bli en vante eller nån luva - och åtminstone emellanåt köpa tröjmängder. Och dels att köpa sånt garn som jag faktiskt vet kommer att bli användbara plagg och inte mest sånt som ser roligt ut. När man star i garnaffären och fyller ögonen med gult och rött och knallrosa ligger det kanske inte allra närmast till hands att sen gå till kassan med tio nystan av nåt mörkgrått, men jag vet ju att det i längden är sånt jag faktiskt använder och att stickningen blir underbar oavsett vilken färg det är på garnet om man bara väljer intressanta modeller.

Anonymous said...

I min stash finns garn från 80-talet som väntar på rätt mönster och inspiration. Väldigt bra kvalitet! Det som jag inte har stickat upp och köpt när jag hade dålig ekonomi har skänkts till Myrorna. Mitt råd är att köpa kvalitetsgarn och ekotänk för det kommer man sticka upp förr eller senare. Jag gillar alla färger utom svart och vitt och grått är inte heller min grej så min stash består av grönt, blått, orange m m. Och kommer o bli uppstickat vart efter när det blir rätt tillfälle och inspiration. Andra målar men jag stickar för jag har behov av att vara kreativ..undrar om konstnärer har köpstopp? Kitty

Clara said...

Emilia: exakt det där med färgglada enstaka nystan är mitt problem, och kanske allra mest när det gäller tyger! En enstaka rosa härva kan ju ändå bli ett par vantar. Men 15 olika halvmetrar blommigt/färgglatt/allmänt fint tyg som har fel fall för kläder? Näe. Finns en gräns för hur många lapptäcken som får plats här hemma.
I garnaffären vill jag gärna köpa garn till randiga koftor, men i verkligheten gillar jag flerfärg alternativt enfärgat. Aldrig randigt, det måste jag komma ihåg!

Kitty: haha, kanske en konstnär har köpstopp om hen har flera hyllor fulla med användbar färg? Men jag håller med dig, stickning är mitt kreativa utlopp och därför tänker jag inte ha köpstopp. Bara planera mina köp bättre. Köpa rätt mängder av rätt färger.

Anonymous said...

Så himla intressant att läsa, du slog verkligen huvudet på spiken gång på gång i det här inlägget! Min metod för mig själv är att regelbundet gå igenom stashen, klämma, känna, drömma, fantisera och till slut para ihop garn med ett konkret mönster.
När den matchningen är gjord är blir jag sugen att sätta igång! Helt enkelt "sticka från stashen" men med hjärtat medi processen :-)
Det vore roligt om du skrev mer om detta!
Hälsningar Carin

Maria said...

Åh, nu blev jag inspirerad till att rensa mitt vitrinskåp som är fullt av småbitar av ryfer och större med men som jag inte använt på de fem år jag haft dem eller var det kan vara... Tror jag ska rensa i garnbyrån också. Second hand, here I come!!

Annie said...

Personligen tycker jag inte man kan ha för mycket 'stash' - bara för lite utrymma att förvara allt i, haha!

Dödergök said...

Väldigt kloka tankar!

Helga said...

Jag kallar det för mitt garnimperium haha. Har verkligen så det räcker men har precis som Emilia kommenterade här uppe köpt alldeles för många enstaka eller par av nystan och det jag är mest intresserad av att sticka är tröjor... Tur att jag har två småttingar i mitt liv! :)

Therese said...

Jag älskar bloggen stitched together, tips tips!

Anonymous said...

Jag har vikt en garderob till pysselgrejer, dvs garn, tyger men också pärlor och fina band. Det är ganska lagom men ändå har jag ingen inspiration att göra något av sakerna.

Jag har hur som helst bestämt att jag bara ska köpa nytt i de fall jag kan se ett färdigt projekt av materialet, dvs inte köpa något för att det är fint eller billigt.

Tyg och otyg said...

Jag försöker också att i första hand använda sådant jag har (och det är inte lite det...) men det håller inte alltid. Köper iaf mindre material numera, har märkt att jag blivit lite mätt på tyger och grejer.