Tuesday, December 9, 2014

Recension av Virkarens stora mönsterbok

För några veckor sedan fick jag hem ett recensionsexemplar av Virkarens stora mönsterbok, av Sarah Hazell. Jag har Stickarens stora mönsterbok sen innan så jag vet att man inte ska avskräckas av de fula framsidorna (smaken är ju olika, men jag blir inte tilltalad av framsidan) utan att de faktiskt är matnyttiga böcker med en hel del bra kunskaper i.


För mig som är stickerska och bara virkar då och då så är den här boken perfekt. Alla basgrejer finns med (varje gång jag ska virka måste jag tex kolla upp vad som är en stolpe/halvstolpe och hur en "såndär vanlig virkad maska" görs.


Huruvida den är bra för en mer erfaren virkare har jag jättesvårt att säga, men den innehåller massor med olika sorters tekniker. Något jag dock saknar är flerfärgsvirkning, det är något jag skulle vilja testa och som jag hade hoppats skulle finnas med. Det finns med något liknande (se bilden ovan) men det är mer något som jag på stickspråk skulle kalla lyfta maskor, fast här går man ner några varv under istället.

Överlag gillar jag som nybörjarvirkare den, och bilderna inuti är informativa och snyggare än vad framsidan är. Men en utförligare recension har jag svårt att skriva, då måste jag först virka mycket mer!

No comments: