Wednesday, February 26, 2014

Astrid finsmakaren


För några veckor sedan var jag hemma hos Stick Prick-Katarina. Med mig hem fick jag den här supermjuka mössan som inte längre passar hennes barn, och dra på trissor men Astrid gillar den!

Det är en finsmakare jag när vid min barm, endast merinosilke är gott nog! 

Själv dreglar jag över Katarinas garnstash. Den är fylld med ljuvligheter, massor av Wollmeise, Madelinetosh, Quince and co med flera. Och färg! Massor av färg. Så nu har jag skrivit upp färger jag gillar så att jag vet jag vad ska hålla utkik efter hos Wollmeise. Så småningom blir det nog en Quince and co beställning också. Det är nog inte bara Astrid som är finsmakare i den här familjen... :)

12 comments:

KatLinn said...

Vad roligt att hon gillar mössan, iaf så mycket att hon inte tar av den direkt.
Och det är väl tur att hon gillar fina garner, tänk om hon gör revolt och bara vill ha konstfiber sen ;)

Sylvia said...

Hun blir nok en bestemt dame med god smak.
Ikke verst å være 1 år og kjenne forskjellen på godt og dårlig garn!
Det var en fin lue, med god passform.

Anonymous said...

Superfin! Har blivit väldigt peppad på att sticka mössor till mina ungar efter att jag varit här inne och kollat.

Först ska jag dock sticka en till mig själv. Har du något tips på en enkel men fin mössa som kan stickas en- eller tvåfärgat? Har försökt att leta här i bloggen men har inte kunnat hitta någon sökfunktion.

Clara said...

Ekomammaistan: Det beror ju helt vad du gillar för form! Jag gillar rätt påsiga raka mössor, så det blir det jag tipsar om :). Wood hollow hat är en stor favorit hos mig: http://www.ravelry.com/patterns/library/wood-hollow-hat
eller kanske den här http://www.ravelry.com/patterns/library/baggy-hat från boken Sticka mössor vantar sockor! som finns på biblioteket.

Och jag borde verkligen få till en sökfunktion, saknar det hos andra bloggar ibland men har inte tänkt på att min egen inte har det :)

metamorphosis said...

Underbara unge! Klart endast det bästa är gott nog till henne!

Anonymous said...

Finns det ett mönster till den fantastiska mössan? :)/Michelle

Anonymous said...

Tack för ditt snabba svar. Bägge var fina, men pösiga mössor är inte riktigt min grej. Funderar dock ändå på den mössan med vågmönster du bloggade om senast, sååå fin!

Manduzana stickar said...

Sådan mor sådan dotter ;)

Unknown said...

Hej!
Funderar på att sticka en mössa eller babyfilt till en vän och funderar mycket på att sticka i garnet som användes till denna mössa, vet du vilket garn det är? :) Försökte hitta mössen på Kat Linns blogg men fann inget.
Tack på förhand för hjälpen!

KatLinn said...

Hej! Mössan är stickad långt innan jag börjat blogga så den är inte med...
Garnet är Malabrigo Silky merino, blandning av silke och merino, väldigt mjukt, glansigt och lösspunnet. En bebismössa passar det fint till, en filt skulle nog bli noppig och tappa formen väldigt fort.
Färgen heter Cape Cod grey.
Kul att du gillar mössan! Lycka till!

Unknown said...

Åh, tusen tack för hjälpen! :D
När jag ändå har dig på "tråden", vad brukar du använda/skulle rekomendera för garn till en babyfilt?

KatLinn said...

Min första babyfilt stickade jag i Drops Karisma superwash, den har vi använt i 3 år och den ser ut som ny - riktigt bra har den hållit. Garnet är mjukt, ulligt, lättvättat (superwash), var även trevligt att sticka med.
Nu stickade jag en filt i Wollmeise DK, använt den en del och den håller riktigt bra också.
Kan tänka mig att Cascade 220 passar bra till filtar, jag har mest stickat tröjor i det och de plaggen tål verkligen att användas.