Tuesday, December 10, 2013

Selbuvantar





Det skulle vara lätt att tro att jag tröttnat på vantar efter att ha stickat över 50 par de senaste åren. Men så är inte fallet, och nu har jag faktiskt stickat ett par som någon annan gjort mönster till! För tro det eller ej, jag hade faktiskt inga vantar att använda den här vintern. Alla vantar jag stickat har jag antingen gett bort eller bytt bort (i tron att jag har så många vantar) eller så behöver jag dem när jag ska prata om boken på olika ställen. Så jag tog tillfället i akt att sticka ett par riktigt klassiska Selbuvantar. 

Mönstret finns här och jag har använt Magasin Duett supersoft med dubbel tråd på stickor 3mm. Den turkosa heter Aquamarine om jag minns rätt. 
De sitter precis så som jag vill att vantar ska sitta, dvs smalt över handleden, tumkil, och sen lite bredare över fingrarna. Är mycket nöjd, men samtidigt kan jag skämmas lite över att jag just nu använder ett par vantar som alltså inte finns i den vantbok jag gjort :P. 

7 comments:

Lisbeths Verden said...

Virkelig fine votter, likte fargekomboen :)

Silkesauen said...

Så fint at du har laga norske Selbu-vottar,
medan vi her i landet kan varme oss på dine svenske vantar!

Turkis/akvamarin er forresten ein av mine favoritt-fargar.

torirot said...
This comment has been removed by the author.
torirot said...

Jeg liker også veldig godt de fargene!

Anna Martina said...

Så fina, och härligt enkla i turkos och vitt, en sån svalkande färgkombination :)

Stina said...

Jättefina! Själv skäms jag lite över att använda mina snowboardhandskar när jag är ute i snön, men stickade vantar är ju inte superbra att leka i snön med barnen med... Blir lätt till blöta snöbollar!

Manduzana stickar said...

Så fina dom är!