Thursday, October 3, 2013

Signature needles recension

Jag vet att många är sugna på att beställa från Signature Needles, så jag tänkte att jag ska skriva lite om mina åsikter om dem nu när jag haft dem ett tag.

För den oinvigde kan det nog kännas galet med stickor som kostar ca 300kr styck. Men jämför med tex knivar. Du kan dela det mesta med en billig kniv från vilken affär som helst, men med en globalkniv eller någon proffskniv (är ej knivexpert, men tänk "bra kniv") blir det en fröjd att dela råvarorna. Och likadant är det med stickor. Du kan sticka det mesta med vilken sticka som helst, men det blir en fröjd och glädje med rätt redskap. Sen är det en smaksak om du gillar trä/metall/bambu, rundsticka/strumpstickor/raka stickor osv. För mig blir Signature needles en fröjd. Jag har stickat spets, flätor, ökningar och minskningar, aviga och räta och allt är så jäkla mycket roligare! Till och med de aviga varven är roliga!

Vad gör Signature needles så bra?
En anledning till att det är så roligt att sticka med dem är att Signature needles är så spetsiga. Det ger en precision som inte går att uppnå med trubbigare stickor. Den andra anledningen är att de roterar i själva fästet där kabeln möter metalldelen. Det gör att kabeln nästan aldrig vrider sig. Lite svårt att förklara men jag gillar det verkligen! Den tredje anledningen, som är extra viktig om man stickar magic loop som jag gör, är att kabeln är väldigt mjuk och smidig. Jag tycker inte att kabeln är så jättemycket smidigare än mina KnitPro kablar, men enligt Kamilla hade jag tydligen ovanligt smidiga kablar från KnitPro, så jag kanske har haft extra tur med deras exemplar :).


Så vilka beställde jag? 
Signature needles ger lite olika val i beställning. Själva signaturen slopade jag p.g.a. kostnadsskäl, även om det vore väldigt coolt med en graverad sticka så får det bli i framtiden.
För mig var det också självklart att välja Stiletto spetsar som är de allra spetsigaste. Det känns som halva (hela?) poängen med Signatures, just att de är så spetsiga.

Du kan också välja längd på själva stickan, d.v.s. det som inte är kabeln. Jag valde 6" utav anledningen att 5" var slut i den kabellängd jag ville ha och 4" kändes för kort för mig. När jag mätte mina KnitPro är de ca 5", så jag antar att det är utgångspunkten för de flesta stickor. Jag är mycket nöjd med 6", tycker att de ligger bra i handen.

Sista valet gäller längden på kabeln. Här fick jag lite huvudbry, eftersom det står totala längden, och jag förstod inte om kabeln skulle bli kortare om jag valde längre stickor. Det verkar inte så, utan stickan jag har som är 32" (ca 82cm) är i själva verket 33" i total längd (mätt med stickning på, så det är ej så exakt mätt). Kabellängden var för mig det svåraste valet. Jag ville kunna sticka tröjor runt, och eftersom jag är 90cm i omkrets funkar bara 80cm. Däremot är 80cm i kortaste laget för magic loop, även om det funkar. I slutändan blev det dock 80cm.

Färgerna:
De olika storlekarna har olika färger. På bilderna syns 3.5mm som är lila och 4mm som är gröna. Det gör ju varken till er från för stickningens resultat vilken färg stickorna har, men jag personligen gillar både systemet och själva färgerna! Jag gillar ordning och reda så färgsystemets tydlighet tilltalar verkligen mig. Och när färgen passar med garnet är det ju en ren njutning för ögat :).


Fixed needles vs Convertible
Tidigare har alla Signatures rundstickor varit fasta, men för ett tag sedan kom de med en ny variant av convertible och de fasta kommer istället att utgå. Det fungerar dock som så att en kabel endast passar till en viss sticka. Varför då kan en ju undra, men det beror på att de roterar i sitt fäste. Och om de ska kunna göra det (vilket är toppen!) måste de bytas ut precis ovanför metalldelen, där den färgade delen börjar (se bilden). Så den metallfärgade delen sitter fast i kabeln.
Först tyckte jag att det här var jättedumt, då kunde de ju lika gärna vara fasta. Så jag beställde fasta. Men som jag skrev ovan så hade jag stora problem med att bestämma längd på kabeln, och nu skulle jag vilja beställa en till 3.5mm. Hade jag då haft de utbytbara istället för de fasta hade jag bara behövt beställa en kabel till, som visserligen också är dyr men inte lika.

Frakt och tull
Signature beställs lättast direkt från deras hemsida. Varje rundsticka kostar 42 dollar utan signatur och frakt, dvs ca 270 Sek just nu. Det är samma pris för en fast rundsticka som för ett par utbytbara + kabel. Jag beställde två stickor och fick sammanlagt med frakt från USA betala ca 600kr. Det verkar vara lite av en slump om de fastnar i tullen eller inte, jag hade tur och slapp tull. Med tullavgift blir det ju bra mycket dyrare, så räkna med att de kan fastna där! Då blir det snarare en glad överraskning om de sen inte gör det. För mig tog det ca en vecka att få hem dem, vilket jag tycker var väldigt snabbt!

Slutsats
Signature needles är fantastiska att sticka med. De ersätter dock inte mina "vardagsstickor" KnitPro (jag har KnitPro i både metall och trä), eftersom de inte är helt utbytbara och helt enkelt är lite för dyra för att det ska gå att ha många av dem. Men som enstaka lyxsticka är de fantastiska och jag vill ha fler!

Mina preferenser
Min utgångspunkt för att recensera Signatures är att jag gillar metallstickor bäst, sen trä och jag stickar aldrig med bambu. Jag använder bara rundstickor till allt. Huruvida man gillar Signatures om man verkligen avskyr metall har jag därför svårt att svara på eftersom jag gillar metall från början.

Jag vill också bara säga att jag inte fått betalt för att skriva det här inlägget, utan jag har beställt stickorna precis som vanligt. Jag skulle dock inte tacka nej till att recensera de utbytbara stickorna :p!

Jösses vad långt det blev! Ni som inte vill beställa Signatures får bara scrolla förbi, men förhoppningsvis är mina åsikter användbara för er som funderar på att beställa.



11 comments:

kråkspark said...

Jättemycket tack för dina tips om Signature needles. Har själv gått och spanat på dessa.

Knitting Cookie said...

Men så bra skrivet!

Jag var (ÄR) så sugen på att beställa signature needles, men tyckte helt enkelt att det var så krångligt. Så för min del blev det i stället ett helt set med Karbonz. De är också bra, men det känns ju som Signature har någon form av värstingklass.

Så, jag kommer nog också beställa ett par och med min signatur, riktigt sticknördigt :)

bondtossa said...

Har inte testat mina (mina kom i samma laddning som pod-Elins) men blir ju inte mindre sugen :)
Men det där med tull alltså, varken stickorna och en låda, inte jättestor men ändå en låda med garn beställt från USA har passerat smärtfritt. Man får 'tacke o ta emot'

stickterapi said...

En vacker dag så kommer jag också ha råd med dessa! En väldigt bra recension, lite för bra... :)

Olivia said...

Jag kanske måste testa sådana där lyxstickor. Jag testade KnitPro en gång, men fick så ont i fingertopparna då jag liksom trycker om vänsterstickan med höger pekfinger. Jag har precis börjat sticka lite mer spetsstickning och då kan jag förstå varför man måste ha riktigt spetsiga. Tack för en bra recension!

Jo said...

Tack för recensionen! Jag är rätt nöjd med mina KnitPro, men de börjar faktiskt kännas lite slitna! Jag har nog rätt hårda kablar och de kan liksom "vikas" lite där i övergången mellan sticka-kabel. Förmodligen för att stickan är något kort.
Det är ju bra att veta om andra sorters stickor är något att ha, särskilt om de är dyra, så tack! :)

Anna said...

Mycket bra recension! Just nu känns det som att jag inte kommer att köpa något så dyrt på ett bra tag, men så tänkte jag om Wollmeise-garnet för inte så länge sedan och nu har jag några härvor... :) Trevlig kväll!

knitbyme said...

Har 3. Min allra första står det det set smeknamn på som maken kallar mig: Ninni

Manduzana stickar said...

Tack för en superbra recession! Jag är så himla sugen på Signature men det är alldeles för dyrt just nu :/

Annika said...

Tack för en bra recension! :) Inte är de billiga, men kan ändå inte nu låta bli.. :P Men förstår inte riktigt vad jag skall beställa.. Om jag vill ha strumpstickor 2,5 med "vassa" ändor, skall jag då beställa "stilleto"?? Vilken längd?? Skall sticka sockor, vantar handledsvärmare.. Varför skulle man vilja ha bara 4 stickor i ett set? Lite kanske nybörjarfrågor, även om jag stickat länge.. :)
Tack för din trevliga blogg också! Roligt att läsa den, väntar på att få din bok hem via Ad Libris.
H. Annika från Finland

Pernilla said...

Hej! Jag har svårt att bestämma mig för vilken längd jag vill ha på stickan, 5 eller 6 inches. Vad tycker du är fördelen med 6 inches?
Jag har 5 på alla mina stickor, båda knitpro ich hiya hiya.. har relativt små händer, men vill jag att stickningen ska bli så behaglig som möjligt. :) TAck.