Tuesday, July 3, 2012

Dalarnas museum

 I blogginlägget igår glömde jag helt bort Dalarnas museum i Falun! Det får ett helt eget inlägg istället, för det var så fint och bra tycker jag. Egentligen hade jag tänkt skippa Dalarnas museum pga tidsbrist/ork, men jag är verkligen glad att jag gick dit för det var helt fantastiskt!

Jag gillar museum där besökaren får interagera lite lagom, trycka på knappar och dra i lådor och sånt. Andra grejer som museet hade gjort mycket bra var ljussättning och ljud, det var röster som berättade på ett precis lagom sätt. Ja, och så tyckte jag att utställningarna i sig var väldigt fina också :).
Det började bra redan på innergården, med superfina ljuskronor!

Det här var den enda bild jag tog från den permanenta uställningen, i smyg för det var inte tillåtet att fota där. 


En avdelning firade Hemslöjden 100år, WORD säger jag bara!

Mycket fint skåp som får mig att vilja testa på att slöjda i andra material än textilt.

Sjukt snygg plansch.

Och mycket mycket fint inslagspapper från förr i tin.

Sen var det såklart ca tusen fina stickade saker och dalahästar och grejer, men det får ni åka dit och titta på själva. 
Mitt betyg till Dalarnas museum blir en stark 5:a av 5 möjliga, bra jobbat!

3 comments:

Tyg och otyg said...

Åh, det där skåpet är det ju jag som har gjort. :) Vad roligt att du tycker om det!
Och nu påminde du ju mig om att jag har en del obloggade bilder från den utställningen jag också.

Ulrika said...

Jag har jobbat på Dalarnas museum och kan intyga att det är bra även "inifrån".

Clara said...

Tyg och otyg: vad roligt att det är ditt skåp! Jag tyckte att jag kände igen det, måste ha sett det på din blogg. Det är verkligen supermegajättefint!

Ulrika: Alltid skönt att höra att det är bra inifrån också. Fast jag tror på sätt och vis det märks, om det är bra utåt är det även bra inåt?