Thursday, June 7, 2012

Slott och landsbygsromantik

Igår var det nationaldagen, jag kan inte påstå att jag bryr mig särskilt mycket om den men det är ju trevligt att få en ledig dag! Speciellt som jag har haft galet mycket att göra sista tiden, att bara släppa alla tankar och åka på utflykt var precis vad jag behövde.
Äskhult var vår första destination, en by vars gårdar inte flyttades vid skiftet utan ligger kvar samlade i en klunga. Här var det supermegajättefint! 

 
Allt var välbevarat och som sagt asfint, och jag vill åka dit igen och gå på en guidad tur! Eller flytta dit, börja jobba där och få gå klädd i gamla kläder och sitta och nålbinda hela dagarna, det gjorde guiden och det såg sjukt mysigt ut! Tänkbar framtid kanske? Jag kan jobba där mot husrum, mat och garn bara. 

Mitt utflyktsfölje. På sätt och vis var det ju väldigt passande att åka hit på nationaldagen. Svensk landbygd och nationalromantik! 

Sen åkte vi till Tjolöholms slott, men såg inte så värst mycket av slottet utan picknickade massor av mat och spelade spel. 


1 comment:

Anna - stickande trädgårdsmästare said...

Det borde kanske döpas om till "Älskhult". MIn dröm som liten var att jobba i en vikingaby och bara hålla på med sånt pyssel hela dagarna..