Sunday, October 9, 2011

Favoritsjalar av olika slag

Anette och Litet nystan kommenterade och undrade vilket mönster som är min favorit av alla sjalar jag stickat. Det finns lite olika varianter av svar på det!

Jag kan börja med att berätta att jag älskar STORA sjalar, små som bara ska ligga lite fint över axlarna är inte min grej. Stort ska det vara, oftast stickar jag med några stickor större än vad som är angett i mönstret och med ullgarn. Gillar kontrasten som blir av grov ull och fin spetsstickning. Fast mitt absoluta favoritgarn till sjalar är nog Malabrigo lace ändå. Det är som att ha på sig ett mjukt ulligt moln!


Den sjal jag stickat flest gånger är Swallowtail shawl av Evelyn Clarke. Det mönstret är precis lagom komplicerat för mig, lite utmanande men ändå lätt nog att kunna komma ihåg utan att titta på pappret hela hela tiden. Den får dock minus för sina nuppar, jag hatar att sticka nuppar (nupp = plupp som blir av att man ökar ett helt gäng ma
skor i en maska på rätsidan och sen stickar ihop dem på avigsidan).

På plats nr 2 över roliga sjalar att sticka kommer Ishbel. Den är också lagom komplicerad, jag kan ha den som resestickning utan problem. Jag gillar också att snibbarna blir böjda så att den formar sig bra över axlarna. Dock stickar jag den alltid större än mönstret anger, annars blir den ju pytteliten! (tycker jag som älskar stora sjalar då).

Sen kommer en annan kategori, nämligen de sjalar jag är mest nöjd med. Laminaria och Echo Flowers sjal, alltså vilka fantastiska sjalar! Men - så jobbiga att sticka. Sista varven på Laminaria tog hundra år var ungefär. Tusen miljarder nuppar har de också.



Om man klickar på bilderna så kommer man till blogginlägget med mer info om just den och den sjalen. Stickor och garn och så.

8 comments:

Tyg och otyg said...

Vad roligt att få se alla dina fina sjalar!

metamorphosis said...

Åh, vilka underbara sjalar du stickat!! Håller helt klart med dig om storleken på sjalar. Klart man måste kunna svepa in sig i dem!

(åsså inser jag att jag, när min tid o tankeverksamhet tillåter igen, måste göra fler försök med spetsstickning)

kat said...

heida!
(since my swedish is non existant and my norwegian skills are rather poorly) i can only comment on the pics, and the shawls look very very nice and cozy!
i actually also knit a swallowtail, but in laceweight - i love your big version knit in a much heavier weight - great idea!
ha det bra! og bra stikkar clara!
kat

Anonymous said...

Tack för tipset :)

Sara said...

Ooh, dem är alla jättefina! Jag fick nyligen färdigt min första sjal och nu blev jag inspirerad igen.. av dina sjalar. :)

Susilull said...

Kul att läsa om dina sjalar!
Har inte stickat så många, men gillar Swallowtail bäst!

Det var också roligt att läsa ditt 800:e inlägg! Huj, vad tiden går!
Jag minns att din blogg var en av de första jag hittade när jag upptäckte bloggvärlden! Jag tyckte det var kul att en så ung tjej hade ett så gediget intresse för handarbete och var så duktig! Och nu är du ju ännu duktigare :-)

Sillen stickar said...

Japp jag håller med dig Clara, vi har samma sjalsmak:-))) helst tjockare garn till spetssjalen!
:-D / Cilla

Anonymous said...

I hope one day I'll have the patience to finish a Swallowtail shawl! Love the red one.