Thursday, June 9, 2011

Stickat mobilfodral, tips någon?

Jag håller på att sticka ett mobilfodral för jag har snart en android i min ägo! Yay! Men nu behöver jag visdom och erfarenhet från er som stickat fodral förut.
Jag stickade ett mobilfodral en gång för länge sedan, men det blev lite stort så telefonen åkte bara ur och låg ändå och skramlade löst i väskan. Så denna gången tänkte jag: tight som sjutton!
Men det verkar som att det blir jävligt tight, kanske för tight?
Har ni några goda råd för mobilfodral? Tight? Löst? Eller det där perfekta lagom, och hur får man i så fall till det? Alla erfarenheter mottages tacksamt, bara det bästa är gott nog för min nya telefon!

Uppdatering: Tack för era goda råd! Att sticka resår längst upp verkar smart, men eftersom jag inte vet hur man gör det i tvåändsstickning bestämde jag mig för att helt enkelt ha färre maskor i toppen och öka några maskor sen. Eftersom det är tvåändsstickning så blir det fast och inte så elastiskt, det verkar också vara bra säger ni.

14 comments:

Tina said...

Jag brukar sticka mina mobilfodral med ganska mycket mindre stickstorlek än vad är rekommenderat för garnet, för att få det tätt och fast och provar fram maskantalet (rätt få maskor att repa upp ;) ). Ibland stickar jag resår på baksidan av fodralet, för att det ska sitta bättre.
Jag använder tå-upp-teknik, för då slipper jag sy ihop i botten. :)

kamilla said...

att ha resår längst upp så kanske den inte åker ut lika lätt men ändå är lätt att få ur, det är ju det som oftast är problemet tycker jag.
Jag är också sugen på ett fodral till min nya kärlek.

Linda said...

Haha nu är jag fröken negativ men, varför inte vänta tills du har fått den så att du faktiskt kan prova ut den Exakt? ;)Eller vet du exakt hur stor den är?

Jag gjorde min lite "tajt" i avmaskningen där uppe, samma effekt som resår och det funka bra haft mitt fodral i över 1 år. :)

Jenny said...

Jag brukar oftast virka mobilfodral istället för att sticka dem, men jag brukar iaf göra dem tajta för att vara på säkra sidan ifall att de skulle töja ut sig.

Clara said...

Tack för hjälpen!
Jag vet att jag är lite otålig, men min kille har en likadan telefon så jag provar fodralet på hans :)

Eftersom jag stickar tvåändsstickning blir det jättetätt, däremot tror jag inte att jag kan sticka resår (vilket annars låter som en jättebra idé).

Men kanske att jag stickar klart det supertighta och ser om det funkar, annars är det ju bara att sticka ett till!

nitsirk said...

Någon typ av stängningsanordning tycker jag är smart att ha, då kan den inte åka ur även om fodralet är några millimeter för stort :) det kan ju räcka med en knapp och ett gummiband eller liknande.

kråkspark said...

När jag gör mobilfodral brukar jag inte göra de för tajta. Jag brukar också slå i en eller två tryckknappar i överkanten, sådana taggtryckknappar som man brukar ha i bebiskläder.Då trillar inte mobilen ur och det går sanbbt att öppna och stänga. Taggtryckisar är bra för man gör ju inget hål som förstör virkningen eller stickningen. Det finns några virkade ex på min blogg.

Joanna A said...

Resår uppe kanten som mudden på en socka brukar fungera bra. Men om det krånglar till det för din finfina tvåändsstickning så kanske man kan fuska sig till en mindre öppning genom en mudd med några färre maskor eller så...

Jag brukar gilla när fodralet sitter precis lagom runt telefonen och mudden är tajt så det blir lätt att både ploppa i och ur telefonen :D

Lycka till!

/Joanna

By Charlotte said...

Fint det blir! Jag tycker om knappar, de är fina som detalj och dessutom får du en säker stängning till fodralet. Lycka till!

Ulrika said...

När jag stickat sådana fodral har jag stickar lite lagom tight först, och sen avslutat med en tightare resår kring öppningen. Resåren har jag börjat med efter att fodraldelen är lika stor som telefonen, då smiter liksom resåren åt "efter", om du förstår hur jag menar.

Joanna A said...

Jamen så bra Ulrika beskrev det :) det var ju det jag ville förklara men lyckades inte ett dugg med :D

Sån resår är superduper å inga knappar att behöva pillra med när det ringer som värst! Fast som pynt är ju knappar finfint :)

/Joanna

Anonymous said...

Vilka fina färger! Jag blir alldeles glad när jag ser det.

Jag tycker det är svårt med stickade mobilfodral så jag brukar virka dom istället och ibland göra ett extra innerfodral. Använd dig av någon teknik som inte är så elastisk tycker jag och sticka tajt.

Ellinor said...

Eller sticka ett lock.

Anna said...

ingen aning men hoppas att det blir bra :)