Saturday, March 5, 2011

Om det här med mat 2

Jag skrev för en vecka sen om att jag försöker sluta äta socker, och även kolhydrater. Jag kan stolt berätta att jag klarat mig en vecka utan socker!

Däremot äter jag kolhydrater, lchf kost var inget för mig. Efter tre dagar hade jag jätteont i magen och var helt uppsvälld, så då började jag äta kolhydrater igen. Däremot äter jag mindre pasta och vitt bröd, och istället äter jag knäckebröd och rotfrukter. Jag försöker dock att tänka så lite som möjligt på vad jag äter, så gott det går, det är så lätt att bli besatt av mat och kost som ung tjej i vår värld. Och det har jag då rakt inte lust med! Jag tror att med sunt förnuft kommer man långt, en varierad kost med så lite färdiglagat som möjligt är det jag efterstävar.

Att sluta med socker är svårt. Jättesvårt. Jag är arg och irriterad, de första dagarna hade jag dessutom nästan frossa (helt sjukt!). Det värsta är nästan att jag vet att äter jag bara lite godis så går det över, då blir jag glad igen.

Jag kanske kommer skriva nåt igen om hur det går, men jag vill inte på nåt sätt redogöra för vad jag äter för då vet jag att jag kommer få osunda tankar kring det. Osunda på så sätt att jag kommer tänka ohälsosamt mycket på vad jag äter, och få dåligt samvete för om jag skulle äta socker. För det tror jag att jag kommer göra, det är för svårt att stå emot ibland. Och då får det vara ok. Så länge som jag lyckas dra ner på det så är jag jättenöjd över mig själv!

8 comments:

Anonymous said...

Hade också ett helt galet begör av godis när jag slutade med sockret. Nu har jag dock nästan uteslutut allt socker och det går helt bra. (Äter även LCHF och det fungerar för mig) Visst äter jag en tårtbit nångån ibland, eller en karamell ur barnens godispåse när dom bjuder. men det är inte varjedag jag äter ngt med socker i och det är stort i "min" värld. Lyckat till med allt cicke socker.

Janette Millbom said...

Åh vad duktig du är! Det gäller ju att hitta det som passar en, och då tror jag man kan slippa massa sjukdomar i längden. Vi har ju olika genuppsättning liksom så allmänna kostråd är ju inte logiskt.
Lycka till i fortsättningen.
(när jag äter low carb händer det att jag äter både knäcke och rotfrukter ;-)
/Janette

Linda said...

Jag upplevde också att jag mådde illa när jag slutade äta socker efter nyår, det var nästan som att vara bakfull i två dagar. Sedan gick det över, och sedan dess har jag inte varit sugen på godis. Jag har ätit lite vid ett par tillfällen under de senaste två månaderna, men efter ett par tre bitar vill jag inte ha mer. Seger över chokladens makt! :) Lycka till och som du skriver, det är bra att inte tänka för mycket på mat, då blir man nojjig!

SOFIE said...

Åh herregud jag skulle aldrig kunna sluta med socker. Tror jag.

Sofie i San Francisco said...

Åh herregud jag skulle aldrig kunna sluta med socker! Tror jag.

Tant Kofta - Lotta Blom said...

Jag tror som du att ett sunt förnuft är bra. Har svårt att anamma de olika teorierna helt och hållet, det blir alltför mycket inåtvänt "navelskåderi" i att hitta rätt förhållningssätt i livet.
Kämpar med sockret precis som du och är på väg mot ett minus socker läge, men frukt och en god brödbit slutar jag aldrig med.
Många hej fr. Tant Kofta

Anonymous said...

För drygt ett år sedan fick jag veta att mitt blodsockervärde låg på gränsen till diabetes. Jag slutade så gott som helt med socker och väljer när det är möjligt fullkornsprodukter istället för vitt mjöl. Inga problem alls, men ibland är det enklare att ta en kaka när man är borta än att börja prata om varför man inte kan äta socker. På köpet har jag gått ner 10 kilo!

Angeliqa said...

Jag äter också LCHF och mådde fruktansvärt dåligt den första veckan, men sen gick det tack och lov över och nu mår jag bättre än någonsin. Fast jag tror inte det där med att hålla en strikt diet är något viktigt egentligen, så länge man drar ner på kolhydraterna och sockret är det ju kanon.