Saturday, February 26, 2011

Om det här med mat


Jag skrev litegrann om att jag har IBS/kronisk magkatarr i förra inlägget, och Jeanette kommenterade och undrade om jag testat LCHF. Jag har alltid tänkt att det är en bantningsmetod och därför inte läst vidare om det (behöver verkligen inte gå ner i vikt).
Nu har jag läst litegrann och är faktiskt riktigt motiverad att testa!

Mitt sockerbehov har så länge jag kan minnas varit helt enormt. Jag är sockerberoende, och det gravt. Tidigare när jag försökt sluta med socker har jag fått rejäla abstinensbesvär, och förr eller senare alltid börjat igen. Men - på't igen!

Jag ska testa att utesluta alla kolhydrater, med förhoppningen om att kunna äta rotfrukter i framtiden. Av miljöskäl känns det lite sådär måste jag erkänna, men jag är så trött på att alltid må illa/ ha humörsvängningar så just nu får faktiskt miljön komma i andra hand. Ett tag i alla fall.

Så nu ska allt socker rensas ut, och jag ska gå och handla avokado och nötter! Känner mig faktiskt riktigt motiverad, yay!

Bilden är inte min, den har jag googlat fram. Föreställer min största last. Efter vad jag läst är det beroendet lika svårt att bli av med som tex heroin (!).

8 comments:

4U2 said...

Hoppas du skriver hur det går, har också IBS!

Trollis said...

Oh, lycka till! Jag käkar LCHF och tycker det är jättebra.
Jag har ingen diagnos på det, men jag gissar på att jag har liknande med kronisk magkatarr och det lugnar verkligen ner sig när jag äter LCHF.
:)

Veronica said...

Hurra för dej! Jag funderar på exakt samma sak just nu. Kanske skulle släppa skumbjörnstankarna och köpa en avocado istället =)

Strömming said...

Hej, har du sett den nya boken Råsmart? Den utesluter socker, vitt mjöl och mjölkprodukter . Så många bra recept också och en hjälp mot ett sockerfritt liv - i ett steg i taget för att inte falla tillbaka! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174241230

Strömming said...

http://rasmart.blogspot.com/

Efwa - Medea said...

Lycka till! Jag äter LCHF sen tre och ett halvt år tillbaka. Stenhårt de första två åren, nu tillåter jag mig en godisbit då och då men faller inte tillbaka till att äta massor. Det smakar inte lika gott längre.
Men du måste vara jättenoga i början tills du blir avgiftad.
Jag önskar dig ett stort lycka till!!

Pixi said...

Ja det e ju bra om det funkar men jag har oxå IBS/kron magkatarr o för mej funkade det inte alls..fick så ont i magen o det var nån som förklarade att man har hela nervsystemet i magen o vissa då klarar inte av att sluta med kolhydrater..Så jag fick lägga det på hyllan ,så jag kör med tallriksmodellen mer lr mindre o äter bar en portion middag,så det har faktiskt hjälpt ändå!men lycka till o hoppas det funkar på dej !Kram =)

Janette Millbom said...

Hej Clara, har inte hunnit svara dig ang det där med vikten men förstår att du informerat dig ändå ;-) När jag äter brukar jag kissa ut de tre kilo vatten min kropp samlar av carb-ätande och sen går jag inte ner mer. Då måste jag träna ;-) Men jag kan förstå att folk använder metoden för viktminskning eftersom man känner sig naturligt mätt. Jag väger typ 65 kg på lowcarb till mina 166 cm så det är normalt. Kanske hade jag gått ner mer om jag vägt mer, vet inte.
Jag är iaf spänd på att få höra om du mår bättre av lchf. Om inte så hoppas jag du hittar ngt som funkar för dig, det är inte roligt att gå runt och må dåligt.
/janette