Thursday, February 12, 2009

Två trasor


Jag hade lite grovt lingarn hemma, rester från bl.a. tröjan i inlägget nedanför. Muddar i grovt lingarn kändes inte så mysigt, inte tofflor heller, så jag visste verkligen inte vad jag skulle göra med det. Men så kom jag på att jag sett en hel del stickade disktrasor den senaste tiden, och det har jag ju velat testa ett bra tag. De vanliga disktrasorna är inte vidare snygga, och även om de tål att tvättas slits de ju ut rätt så fort.
En trasa är klar och under användning just nu, och den funkar skitbra! Bättre än wettextrasor enligt mig. Jag kommer med fortsatt rapport efter det att jag använt dem ett tag, får se hur de funkar efter några tvättar.

Garnet är Strikks grovlin, och jag har använt stickor nr 5. Mönstret är från boken sticka mera, kallas där för alpstickning. Jag la upp 27m, sticka *2r2a*. Sista maskan blir avig, sen är det bara att börja om igen med 2:2 ribb. Lätt och snabbt! Funkar de bra i längden blir det perfekta presenter.

2 comments:

Anonymous said...

lindisktrasor är verkligen jättebra, de blir dessutom bättre och bättre efter några tvättar också, så det låter som en utmärkt gå-bort-present.

Stina Johansson said...

Mina var kanon! Tack som tusan!