Tuesday, May 20, 2008

Köpstopp?

Köpstopp är något jag har funderat på ganska länge, och jag läser regelbundet den här bloggen. Jag har dock bara tänkt att köptstopp, det har man i ett år, och det skulle jag inte klara av. Men det behöver jag ju inte, jag kan mycket väl köra en kortare period. Petra skriver att hon ska ha köpstopp i 3 månader, vilket jag tycker låter ganska lagom (speciellt som det ser som att jag har tre mycket fattiga månader framför mig). Så, från och med nu ska jag ha köpstopp! Önska mig lycka till!

Regler för mig och mitt köpstopp: Jag får ej konsumera kläder, prylar, böcker, garn m.m. Mat och fika går bra enligt mina regler, även ute på stan. Nöjen räknas inte heller in, mitt köpstopp går ut på att jag köper för många onödiga prylar som jag egentligen inte behöver, och det bör jag sluta med.

2 comments:

lillstrumpa said...

Lycka till!

Jag har också funderat på det här med köpstopp, onödig konsumtion och slit och släng. Jag tror inte ett helt köpstopp är min väg att gå (eller så är jag inte så modig och disciplinerad helt enkelt), men jag märker att ju mer jag funderar på hållbarhet, vad jag egentligen gör med saker jag köper, den allmänna pryl-, mode- och konsumtionshetsen, ju mindre köper jag. Och framförallt så är det de där köpen av saker jag faktiskt inte behöver och knappt vill ha, men som jag gjorde mer av slentrian eller för att det kändes roligt just för stunden, som jag inte gör längre. Och jag tänker oftast till en extra gpng innan jag köper nya kläder. Nu blir det snarare att om jag verkligen vill pigga upp mig med att köpa något, ja då blir det typ ekologiska matprodukter eller ekobomullsgarn. Ibland märkar jag att jag köper ekoprodukter bara för att de finns. Som nån slags markering eller uppmuntran eller nåt. Men när min okynnesshopping håller sig till lite saltåmjöler och änglamarkspasta och kanske en ekologisk t-shirt så känns det helt ok. Och jag använder eller äter ju upp dem.

Hoppas ditt köpstopp blir nåt du faktiskt njuter av - i alla fall får du ju njuta av pengarna du sparar! Mitt klädkonto har gått ner drastiskt vilket känns jättebra, och ändå har jag ju fullt med kläder att välja på varje morgon :-)

PetraO said...

Lycka till med köpstoppet - härligt att dela köpångesten med någon mer! / Petra