Wednesday, January 23, 2008

Hemlis 3

Nu var det dags för en ny hemlisomgång, och jag ska naturligtvis vara med. Här är mina hemlisfrågor:

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag tycker om alla naturmaterial, ull, lin, alpaca, m.m. Akryl behövs till viss del i sockgarn, men annars är jag inte så förtjust i det. Effektgarner går helt bort.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Tycker om de flesta färger, så länge de inte är för skrikiga. Olivgrönt (egentligen grönt i alla nyanser), gammelrosa, brunt, grått och gråblått/åskblått är favoriterna. Svart är ju en bra färg också, som alltid funkar.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Skrikiga 80-tals kombinationer är ingen höjdare, inte heller baby-pastell färgat (så länge jag inte stickar till just en baby då). Lila kan jag också ha lite svårt för, även om det är hemskt fint på andra så är det inte min favoritfärg.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Jag använder det mesta, trä, metall, plast, runda, raka, strumpstickor... allt helt enkelt. Trä har ett trevligare ljud men metall är lite lättare att sticka med enligt mig.
Oftast stickar jag nog på rundstickor i metall. Rosenträ och ebenholtz är en lyx jag kostar på mig ibland, det är såklart också mycket trevligt att sticka med.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag lärde mig sticka när jag var runt 8-9 år gammal, men sen låg det på is tills jag var runt 13-14. Det är först de senaste åren som jag verkligen börjat sticka mycket.
Jag skulle nog kalla mig en avancerad nybörjare, dvs en nybörjare som testar avancerade saker men inte är bäst på det. Eller kanske är jag mittemellan? jag vet inte faktiskt.

6. Dricker du kaffe? Te?
Både kaffe och te dricks med glädje. Svart kaffe, svart, grönt och rött te.

7. Är du allergisk mot något?
Nej

8. Vilken slags musik tycker du om?
Lyssnar mest på hårdrock, metal och pop.

9. Favoritgodis?
Allt! Jag är en riktig godisgris. Choklad och lakrits är mina favoriter dock.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag syr, broderar lite, nålbinder och väver om jag har tillgång till vävstol. Och så tecknar jag lite. Och pillar lite med pärlor då och då. Kort sagt: jag gillar att skapa med mina händer.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Sjalar är något man aldrig får för många av, och det är nog det som är roligast att sticka. Tröjor är också roligt. Och mössor. Och vantar. Och sockar... Jag tycker det är roligt att sticka allt helt enkelt!

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej, men mest för att jag inte känner till några.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
För tillfället har jag nog inte något. Nästa stora projekt efter thermal kommer förmodligen bli en ny spetssjal, det var ett tag sen sist. Ja, en grön spetsstickad sjal är nog nästa drömprojekt.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja, jag använder ofta pulsvärmare. Mitt handledsmått är 15.5 cm.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Ja, det är roligt!

16. Stickar du sockor?
Ibland, men det var ett tag sen nu.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Storlek 36. Har jag mätt rätt är de 23cm länga och 23 cm i omkrets.

18. När fyller du år?
27 Augusti

19. Stickar du med pärlor?
Har aldrig testat, men planerar att göra det någon gång. Tycker att det är fint.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Allt allt allt! Är bokslukare av värsta sorten. Allra helst läser jag skönlitteratur av olika slag. Tycker om att fly vardagen med en bok.

No comments: