Saturday, July 21, 2007

stickor = farliga farliga vapen


I förrgår såg jag Trollkarlen från Oz, en riktig gammal klassiker! När jag liten älskade jag både filmen och böckerna, i samma veva som jag läste Kulla Gulla, Anne på Grönkulla och andra karaktärsdanande flickböcker. Men det var inte om dessa duktiga flickor det skulle handla om, utan om ett kapitel från en bok i Trollkarlen från Oz serien. Inte den första boken alltså, utan kanske 3-4:e boken.
I detta kapitel kommer Dorothy till Smaragdstaden, där det råder uppror. Själva anledning till upproret är lite vagt för mig, men jag tror att det rörde sig om att kvinnorna i staden tröttnat på att deras makar var så lata. Nu till det viktiga - deras vapen i kampen var strumpstickor! Med hjälp av dessa lyckades de ta makten i staden!

Detta känns ännu mer aktuellt idag, med tanke på en speciell sak, nämligen det faktum att man inte längre får sticka på flygplan. Stickor anses vara vapen även i den riktiga världen.

Tänk på det, alla stickerskor, att det är vapen vi använder!

No comments: